Tuesday, February 2, 2010

Rahsia Cinta (bahagian 1)

Kita harus ingat bahawa kita tidak harus mengikut hawa nafsu semata-mata apabila menjalinkan hubungan kasih. Hubungan sebegini sememangnya tidak akan berakhir dengan kebahagiaan. Tetapi ianya penuh dengan kepura-puraan dan kesedihan. Maka binalah hubungan kasih dengan pertalian suci, ikhlas dan penuh kemurnian tanpa cetusan nafsu semata-mata.

Cinta adalah segumpal keinginan yang diberikan kepada hati yang memerlukan. Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang bukan siapa sebelumnya. Hidup bercinta amat indah tetapi untuk dicintai orang yang anda cintai sukar diperolehi.

10 petua berikut adalah untuk memelihara cinta anda berdua supaya cinta disemai sebelum ini akan berakhir ke jenjang pelamin.

1. Pilih pasangan yang sesuai
Wang dan rupa bukanlah penyutik cinta sejati. Janganlah mudah jatuh cinta. Kebanyakkan pasangan memilih teman hidup sebegini dengan harapan dapat menikmati segala-galanya.

Yang lebih tepat adalah dengan bertanya kepada diri sendiri apakah anda dapat menyintainya dengan cara yang sebenarnya tanpa harapan untuk berubah. Jika tidak, buat keputusan untuk mencari yang lain.

2. Jangan terburu-buru

Jangan mudah menurut kehendak hawa nafsu kerana ramai pasangan terjebak dalam ersoalan ini. Mereka sanggup berkorban apa sahaja tanpa menghirau syariat yang digariskan oleh agama dan tanpa memikirkan risikonya.

Pasangan yang melakukan hubungan seksual akan mencipta suatu keintiman yang salah. Perkara ini boleh menjerumuskan mereka ke arah kekecewaan apabila akhirnya ia menjadi bahan yang diungkit sampai bila-bila.

3. Percaya pada kelemahannya

Anda sepatutnya selalu bertanya kepada diri sendiri apakah si dia akan bersedia menghabiskan waktu dengan anda atau semata-mata untuk hobinya kemudian barulah mengingat anda.

4. Tutup mu;ut

Anda perlu ingat bahawa anda janganlah menceritakan kelemahan atau keburukan pasangan anda kepada orang lain. Anda perlu saling merahsiakan antara satu sama lain. Cara ini dapat mengelak konflik yang boleh terjadi antara anda.


No comments:

Post a Comment