Thursday, February 4, 2010

Sayang

Pengurusan konflik dalam hubungan suami isteri amat penting supaya rumah tangga kekal bahagia. Sebenarnya, banyak faktor yang mempengaruhi keadaan ini. Antaranya ada hubungan mentua dan ipar duai, anak-anak, isu kewangan dan hubungan seks. Perhubungan suami isteri penuh dengan cabaran dan konflik yang wujud dalam bermacam-macam bentuk.

Oleh itu, saya sertakan beberapa tips untuk mengeratkan hubungan suami isteri :

1. Sifat saling memaafkan mampu meredakan konflik yang wujud sekali gus dapat menyelesaikan segala masalah dengan sistematik.

2. Jika kekal hubungan seperti sahabat, maka kekallah rasa hormat, kasih serta mengambil berat antara satu sama lain.

3. Melakukan aktiviti riadah yang menyeronokkan bersama pasangan

4. Berkomunikasi, berjalan sambil berpegangan tangan, memuji dan mengingati hari-hari penting serta mendengar muzik bersama-sama dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

5. Meninggalkan nota manis set iap kali keluar rumah, merancang mengadakan kejutan pada hari istimewa serta mengucapkan kata-kata sayang antara satu sama lain.

6. Sekali-sekala pergi berjalan-jalan berdua.

7. Suami dan isteri perlu saling berbincang serta memahami pandangan pasangan masing-masing mengenai nilai kewangan keluarga.

8. Mereka seharusnya perlu mengenalpasti apa keutamaan keluarga dengan cara berkompromi dan merancang bajet yang diperlukan bagi mengelak konflik semakin berlanjutan.

9. Elakkan daripada menuduh dan mengkrititk keluarga pasangan.

10. Sentiasa berterus-terang meluahkan perasaan andai ada masalah yang timbul dalam hubungan suami isteri.

11. Pasangan perlu mewujudkan komunikasi lebih terbuka dan mengawal persepsi negatif.

No comments:

Post a Comment