Sunday, February 7, 2010

Murung…Murung…



Kemurungan adalah satu masalah yang boleh dialami oleh sesiapa sahaja tanpa mengira agama, bangsa dan pekerjaan. Pada ketika ini, dianggarkan kira-kira 15%-20% penduduk Malaysia mengalami masalah kemurungan. Ini menunjukkan masalah kemurungan semakin menjadi ancaman kepada masyarakat kita pada hari ni.

Individu yang mengalami gejala ini boleh menyebabkan fikiran mereka terganggu sehingga boleh menjejaskan hubungan sosial. Mereka mudah merasa letih, sedih yang berlebihan, buntu fikiran, rasa rendah diri, mengalami gangguan tidur, tiada selera makan dan mudah putus asa.

Kebanyakkan individu yang mengalami kemurungan berasa malu untuk tampil ke hadapan kerana merasakan ianya dianggap remeh dan boleh dirawat dengan masa. Malah mereka dianggap sebagai individu mengalami masalah jiwa jika berjumpa pakar.

Wanita merupakan golongan yang kerap mengalami masalah kemurungan. Mereka mengalami kadar perubahan peringkat hormon terutama selepas hamil, mengalami haid, pramenopous dan putus haid. Kadar perubahan hormon inilah menyebabkan kemurungan lalu sedikit sebanyak memberi tekanan kepada mereka dalam menjalani kehidupan seharian.

Faktor genetik juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan masalah kemurungan selain daripada faktor persekitaran dan gaya hidup. Ramai yang tidak mengetahui bahawa masalah kemurungan boleh diwarisi sekiranya ada ahli keluarga yang pernah mengalaminya.

Tip mengelak dari masalah kemurungan:

1. Tidak terlalu memaksa diri untuk mencapai sesuatu yang tidak mampu dicapai.
2. Selalu membuat keputusan di dalam keadaan tenang.
3. Dapatkan rehat yang menckupi.
4. Amalkan gaya hidup sihat.
5. Tidak terlalu berfikiran negatif.
6. Jalani hidup sederhana.
7. Amalkan persaingan sihat sesama sendiri untuk mengelak tekanan pada diri sendiri.
8. Usah asingkan diri ketika mengalami kemurungan.
9. Selalu berhubung dengan orang yang tersayang untuk mendapatkan nasihat.
10. Jangan sering menyalahkan diri sendiri dan berputus asa.
11. Bersabar.

No comments:

Post a Comment