Wednesday, February 10, 2010

Menjaga Akhlak Semasa Bercinta (Cinta Sebelum Kahwin)



CINTA merupakan topik yang amat menarik untuk dibincangkan. Perasaan CINTA biasanya hadir hasil daripada pergaulan harian dengan individu-individu tertentu. Individu itu biasanya mempunyai banyak persamaan dengan orang yang diminati dari segi citarasa, peribadi, minat dan cara hidup. Tidak kurang dari KITA yang mengalami CINTA pandang pertama yang hadir secara mendadak. CINTA terbina melalui pelbagai peringkat iaitu daripada pertemuan pertama sehinggalah kepada pergaulan harian.

CINTA sebelum perkKAHWINan tidak digalakkan oelh ISLAM. CINTA sebegini dikhuatiri akan membuatkan penCINTA terjerumus ke lembah maksiat dan kelalaian. Namun begitu, ia menjadi sebaliknya jika penCINTA itu mempunyai matlamat di dalam perCINTAan. Matlamat itu disemai supaya dapat membawa penCINTA ke jinjang pelamin. PenCINTA itu haruslah menjadi insan yang berIMAN dan sentiasa takutkan ALLAH SWT.

Pasangan yang berCINTA harus menjaga batas pergaulan masing-masing. Mereka dilarang untuk bersentuhan kerana mereka tidak mempunyai ikatan yang sah. Mereka janganlah suka membuang masa dengan berbual-bual kosong sehingga menyebabkan mereka terlalai dengan tanggungjawab sebagai hamba-Nya. Disamping itu, mereka jangan sesekali menjadikan perhubungan mereka seperti SUAMI ISTERI kerana ia akan mendatangkan kemurkaan ALLAH SWT. Mereka perlu sedar bahawa mereka tidak mempunyai hak ke atas satu sama lain.

LELAKI dan WANITA yang melibatkan diri di dalam perCINTAan sebelum perKAHWINan harus menjaga diri dan maruah. Jangan mudah membiarkan diri untuk berdua-duaan. Ketika dalam keadaan itu, akan muncul orang yang ke tiga iaitu syaitan lalu memainkan peranannya untuk memastikan anak ADAM tergelincir dari landasan IMAN yang sebenar. Selain itu, WANITA tidak harus berhias-hias, menampakkan perhiasan atau memakai pakaian yang ketat kerana ia boleh merangsang nafsu syahwat KEKASIH. Sebaik-baiknya, setiap pertemuan harus disertai oleh mahram atau IBU BAPA supaya setiap perlakuan mereka dapat diperhatikan.

Faktor utama kejayaan sesebuah perCINTAan ialah restu dari IBU BAPA. Restu dari mereka dapat membawa kepada keredhaan dan keberkatan dari ALLAH SWT. Proses pertunangan dan pernikahan menjadi lebih mudah. Bagaimanapun, IBU BAPA perlu memantau hubungan anak masing-masing supaya mereka tidak terleka atau lupa tanggungjawab dan batas-batas agama semasa berCINTA.

Pasangan yang berCINTA boleh berdoa dan digalakkan menunaikan SOLAT HAJAT. Mereka boleh memohon supaya perCINTAan mereka dilindungi oleh ALLAH SWT dari godaan syaitan dan dengki manusia. Panjatkan kesyukuran selalu kerana telah dianugerahi CINTA manusia yang terbaik. Kesyukuran diiringi dengan pengharapan supaya CINTA yang dimiliki menjanjikan kesempurnaan hidup di dunia dan di akhirat.

Pasangan yang berCINTA tidak harus melupakan SOLAT ISTIKHARAH. Solat ini dilakukan supaya hati sentiasa teguh dan tetap yakin bahawa orang yang diCINTAi itu adalah yang terbaik. Dia bakal menjadi pasangan hidup yang kekal hingga ke akhir hayat. Tetapi, elakkan dari menyintai sesorang itu kerana harta, pangkat dan rupa kerana ia sering membawa bencana di dalam hubungan CINTA. Sebaiknya, CINTAilah seseorang itu kerana ketinggian akhlak dan agamanya.

BerCINTA tanpa niat untuk berumah tangga adalah CINTA yang penuh kepalsuan, untuk suka-suka dan merupan satu penipuan. Segala perbuatan mereka lebih menjurus untuk menyemai dosa dan menerbitkan kemurkaan ALLAH SWT. Segala perbuatan seperti berdating, berpeluk, bersentuhan dan sebagainya adalah dilarang. Pasangan KEKASIH harus malu untuk menunjukkkan ‘CINTA terlarang di khalayak mereka. Hubungan dan perCINTAn mereka belum diktiraf melalui perKAHWINan yang dituntut syarak.

No comments:

Post a Comment