Sunday, January 31, 2010

Betul ke?

Saya tergerak hati untuk memberi komen terhadap fakta-fakta ini. Harus diingat..komen saya ini hanya pandangan peribadi saya sahaja sebagai seorang lelaki . Mungkin ada salah dan betul fakta-fakta ini tetapi ianya agak menarik kalau difikirkan bersama.


1. 13% lelaki tidak pernah menghantar sms atau mesej teks.

Komen saya: Betul ke ni? Macam tak cayo yo..Saya ni hari-hari sms dengan kawan-kawan termasuk kawan perempuan. Kalau melepak atau jalan-jalan kat pusat membeli-belah, taman bunga atau di kaki lima, selalu juga saya tengok lelaki asyik leka bersms. Itu belum lagi di dalam LRT. Tak pa la, nanti try buat survey pergi KL naik LRT dari Seremban. Ramai yang bersms atau ramai yang tido. Saya cuba la ye…


2. 55% lelaki tidak akan bermain bola sepak fantasi atau maya.

Komen saya: Of course! Mesti la main bola sepak kat padang bola. Baru la ‘real’. Nanti dapat la buat ‘skill’ macam C. Ronaldo, Messi atau Kaka. Kalau macam Maradona atau Zidane lagi la sodap. Ataupun buat rembatan bak peluru macam Allahyarham Mohktar Dahari. Tu belum lagi dapat ‘score’ gol. Lagi nikmat.

Tapi ada juga lelaki tak minat bola sepak. Pada mereka, bola sepak ni kerja gila. 1 bola direbut oleh 22 orang. Bagi saja la bola sorang satu, tak payah nak berebut. Itu pendapat mereka dan we must respect them.


3. 41% lelaki akan memandu secara dekat dan laju dengan pemandu kenderaan di hadapan mereka.

Komen saya: Ada benarnya fakta ini. Lelaki yang menunggang motosikal suka betul memandu secara dekat dan laju. Tak tau la kenapa? Mungkin nak cepat sampai. Kadang-kadang bawak kereta pun sama.

Nasib baik la saya ni bawak moto penuh dengan kesopanan dan kesusilaan.. Tapi tetap laju kalau tiada kenderaan di hadapan atau ‘emergency case’. Kepada semua, jangan lupa ‘check’ kenderaan dulu sebelum bergerak ke mana-mana.. Tengok lampu, ‘check’ brek, tengok lesen . So, BERHATI-HATI DI JALAN RAYA.


4. 21% komputer milik lelaki amat mudah diserang virus berbanding komputer wanita.

Komen saya: Tak setuju. Kalau komputer rosak, setuju la.. Biasa la kan, lelaki, ganas sikit tapi baik hati dan sopan. Betul tak lelaki?

5. 84% kerusi parlimen di seluruh dunia dikuasai oleh lelaki.

Komen saya: Yes, betul. Kecuali pemimpin Filipina dan Jerman, semua ketua negara (kalau tak silap saya) adalah lelaki. Memang membanggakan. Namun saya rasa senario ini akan berubah pada dekad-dekad akan datang kerana ramai wanita sudah bijak dan berjaya di dalam banyak bidang profesional. Buktinya adalah di IPTA dan IPTS di Malaysia saja sudah cukup. Setiap tahun hanya wanita saja yang mendominasi tempat ke IPTA dan IPTS. Syabas untuk wanita dan cabaran untuk lelaki!

6. 78% purata berat lelaki adalah 78 kilogram yang mana 13 kilogram lebih berat dari wanita.

Komen saya: Memang setuju. Lelaki lebih berat dari wanita. Kalau tak, macam mana pulak nak dukung wanita…hehehehe..

No comments:

Post a Comment